Egen pepparkaksdeg

Första gången jag testar baka egen  pepparkaksdeg, har ju varit så bekvämt att köpt på affären tidigare. Men nu kände jag att jag ville testa på att göra egen. Och jag tyckte jag lyckades väldigt bra och gick efter ett enkelt recept. Och de smakar precis som degen som man köper i affärerna. 

Recept
(Enligt Sandra Marias påse med pepparkakskryddor) 
300g smör 
1 1/2 dl sirap 
4 dl socker 
1 påse kryddor ( pepparkakskrydda) 20 g 
3 ägg 
2 tsk bikarbonat 
Ca 1, 3 l mjöl 

Koka upp margarin, sirap, socker och kryddorna. Låt kallna
Tillsätt äggen.
Blanda bikarbonat med lite av mjölet och rör ner i smeten. Tillsätt resten av mjölet. Arbeta degen slät. 
Låt vila minst 3 h. 
Sedan kavlar du och gör dina pepparkakor som du vill :) 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0